Københavnsk startup vil have danskerne til at drikke mere cava
Danskere med hang til bobler har fået en ny mulighed for at forkæle deres ganer med Danmarks første og eneste cava-abonnement og en ny online specialbutik kun med på cava.
Verden vil have bobler og ikke kun til festlige lejligheder
Tidligere var mousserende vin noget, der primært blev konsumeret ved festlige lejligheder, men over de senere år poppes der oftere og oftere bobler til mad som erstatning for vin i de danske hjem. Samtidig har Corona-pandemien fået os til, i højere grad end tidligere, at fejre hverdagens små og store øjeblikke.
Cava er et fantastisk produkt med exceptionel værdi for pengene
I Danmark har cava længe stået lidt i skyggen af champagne. Men ifølge Rasmus Arentsen fra Copenhagen Cava er der flere gode grunde til at interessere sig for cava:
• Cava er et fantastisk fleksibelt produkt som kan matche næsten al mad.
• Cava har gennem de seneste 10 år gennemgået en kvalitetsmæssig forvandling.
• Cava repræsenterer exceptionel værdi for pengene og en flaske god cava koster kun ca. 1/3 af tilsvarende champagne
• Cava har en lav alkoholprocent (typisk 11.5%)
• Cava indeholder 25% færre kalorier end f.eks. vin (90/glas) vs. (120/glas)
• Cava indeholder meget få tanniner og sulfitter som kan give allergiske reaktioner
• Cava dyrkes i højere grad end vin generelt økologisk (10%/markedsandel) vs. 5% (markedsandel)
• Det signaliserer god stil og overskud, at servere cava fremfor fx vin.
Det er væres svært at finde god cava
”Vi er cava-entusiaster, og har i lang tid følt, at det var svært at finde god cava fra mindre og lidt skæve producenter i Danmark, hvor 80% af al vin sælges via supermarkederne og ikke repræsenterer den kvalitet og variation, som findes i Catalonien. Samtidig er bobler et nicheprodukt hos de traditionelle vinhandlere og får slet ikke den opmærksomhed, som vi mener den fortjener.”
Om Copenhagen Cava
Virksomheden finder, udvælger og importerer selv sin produkter fra Catalonien og i det hele taget har virksomheden en finger med i alt, hvad der foregår i forretningen. Fra udvikling af webshop til håndtering af sociale medier, udvikling af opskrifter der anvender eller matcher vinene og salg.
Fakta
• Cava er mousserende vin lavet på samme måde som champagne, hvor 2. gæringen foregår på flasken, men kommer fra Catalonien ved middelhavet, med et andet klima, og med andre druer end dem, der anvendes til produktion af champagne.
• Før Corona epidemien blev der i 2019 solgt 2.2 mill. flasker cava i Danmark hvilket er en stigning på 100% over blot 7år.